Saturday, August 18, 2007

جالى تاج يا رجاله

انا جالى تاج يرجاله


**************


اول مره اعرف موضوع التاج ده وانا بكلم


امانى اللى هى صاحبت مدونة بنت الجنوب


لقتها بتقولى صحيح انتى ليكى عندى تاج


وبما انى محدثة مدونات


مش فهمت فقولتلها بجد لونه ايه


طبع هى ضحكة عليا


لكن تشكر فهمتنى


وانا بقى قررة انى اجاوب التاج عندى


**********************


اسم مدونتك؟


رؤى


لماذا اخترته؟وما هى نيتك من وراء اختياره؟


الحقيقى انا اول عهدى بالنت كله على بعضه كان بيتزامن مع ميلاد رؤى بنت خالى


ولانى بموت فى البنوته دى




اخترت ان يكون اسمى على النت رؤى


والكلام ده من اكتر من تلات سنين


ولما عملت مدونه كان طبيعى انى اسميها رؤى


اما نيتى من ورى الاسم ان تكون المدونه بجد رؤى لكل حاجه من وجهة نظرى


يعنى رؤيتى عن كل حاجه واى حاجه


صغيره او كبيره


تفهه او مهمه


هل فكرت فى اغلاق المدونتك؟والسبب؟


لا مش فكرت لانى ببساطه لسه فتحها


صورتك فى المدونه ورمزيتها؟


اول ما شوفت الصوره دى حسيت كانها عايزه تقعد مع نفسها وتشوف اللى جوها


وهو ده اللى انا عايزه انى اعرف اعبر عن اللى جويا


لماذا دخلت عالم التدوين؟


لان كان جويا حكاوى ونفسى افضفض عن اللى بشوفه او بحسه


جمله قيلت لك فى وصف مدونتك؟


فيها حاجه


ناس صحابى لما قروها قالوا كده


ومش عارفه هما قالوا كده الحاجه دى وحشه ولا حلوه


التعليقات بالنسبه لك,واهميتها؟


التعليقات بحس انها تفالع اللى بيقرا اللى بكتبه معيا


ومن هنا اهميتها بنسبالى


احلى بوست كتبته....ضع الينك,ثم اذكر لماذا؟


اممممممممممممممم


اقول بقى زاى الفنانين


كلهم اولادى مقدرش اميز بين واحد والتانى


بس هقول




لانى كنت حساه جدا لانى بجد شايفه انى رغم انى احمل الجنسيه المصريه


فى حاجات كتير نقصانى على انى اكون فعلا مواطنه مصريه


افضل بوست قرأته؟ وضع لينكه؟


هو فيه كذا واحد


منهم طبعا البوست كانت كتباه خديجه عن علاقة الشباب الملتزم على النت


لكن طبعا مش هقدر احط النك لان المدونه قفلتها


وفيه بوست كتبه مصعب عن واحد صاحبه


رغم ان البوست ده ممكن يتقال عليه شخصى


الا انى معرفش ليه حسيته


لان انا بحب الصداقه فى حد زاتها بين اى اتنين


بنبسط اوى لما بلاقى ناس صحاب اوى كده


البوست اسمه احمد رفعت شقشوق




افضل مدونه قرئتها؟


لا بقى كتيييييييييييييييييييير




حد قل ادبه فى التعليق ايه رد فعلك؟


هخى مش حصلت لحد دلوقتى بس لو حصلت


هحذفه


اسوأبوست, اسوأ مدونه؟


كتييييييييييير برضوا


هيحصل ايه لاميلك لما تموت؟


احمد اخويا هيتصرف


اديت الباس ورد لحد قبل كده؟وايه صبيعة علاقتك بيه؟


لاحمد اخويا


و صديقه ليا اسمها بسمه


والعلاقه اللى بينى وبينها لاتصفها الكلمات


ورغم انى مقتنعه ان الصداقه معنها كبير لكن اللى بينى وبينها اكبر


اسمك المشهور بيه وسط صحابك؟


كذا حاجه منها


اس اس


ويسا


وس وس


سوما


شخصيتك نوعها ايه؟


مش انا علم نفس بس مش اعرف اوصف شخصيتى بجد


السفر بالنسبه لك؟


متعه لانى بحب اشوف ناس جديده واماكن جديده


لكن كمان بخاف من انى اشتاق لاحبائى


وقت فراغك بتعمل فيه ايه؟


يا اما على النت يا اما بقراء مجلة العربى الكويتيه


المود بتاعك؟


ماشى حاله


يعنى لا انا كئيبه ولا بضحك عمال على بطال


الاكله المفضله؟


فتت الملوخيه,والمكرونه البشمل


صفات اخدتها من بابا؟


المناقشه,بابا علمنى انى اتناقش وافهم اى حاجه اكون انا عايزه اعرفها


الصفات اللى اخدتها من ماما؟


كل حاجه, يعنى مثلا ماما بتتمتع بقوة شخصيه وانا ازعم انى امتلك هذه القوه


ماما عنده قدره على الحنان وسعت القلب


ازعم انى اخدت منها الصفات دى


اكتر ست حاجات بكرها؟


الخيانه


الغدر


الصفصتائين


الصهاينه


ان الوندوز يقع


اى فيرس يدخل علىالجهاز عندى


اكتر ست حاجات بحبها؟


الصداقه


البحر


القمر


المطره


النضاره بتاعتى


الساعه بتاعتى اللى معايه من تانيه اعدادى مش فرط فيها رغم انى بيجيلى ساعات تانيه


الشغل بالنسبه لك؟


دنيا تانيه


احساسك ان طفل يجيلك علشان تحلله مشكلة


وصدقونى مشاكل الاطفال دلوقتى مش ان زميله خد مسطرته والكلام ده


بالعكس بقى عندهم ابعاد نفسيه اكبر


وكونى بقدر اساعده بحس بمتعه رهيبه


الانتر نت بالنسبه لك؟


عالم تانى


بكون فيه نفسى


****************


اختبار ادمان التدوين


72%


امرره لمين؟


قبل ما امرر كنت عايزه اكت التاج اللى انا ائلفه


وهو


س1 اكتر موقف صعب مر عليك فى حياتك؟


س2 اكتر ذكرى مش بتقدر تنسها ابدا وتقريبا عايشه معاك؟


س3لو معاك باقة ورد هتهديها لمين وليه؟


س 4 لو قدامك حيطه فاضيه وتباشير هتكتب ايه وليه؟


س 5اكتر شخصيه اثرت على حياتك؟


س6 لحظه حسيت فيها ان حياتك بتتغير؟


بس كده هما دول الست اسئله اللى همررهم ل










No comments: