Wednesday, November 7, 2007

رحلة الهروب ..لألأ مش كده..رحلة العوده اليوميه

طبعا انا لاادعى انى لم اسمع عن اللى بينطوا السور بتاع المدارس
لكن لكونى بنت مش شوفتها بعينى بشكل مباشر
مع انى بسمع دلوقتى ان مدارس البنات كمان بقى فيها طالبات بتنط من فوق السور
لكن ما علينا
:)
الجديد بقى فى حدوتة النط دى

انى وانا فى المدرسه اللى بشتغل فيها

شوفت عيال بتنط السور بس المره دى مش من جوه لبره

لأ فى تطور بقى
من بره لجوه

بصراحه اول وهله حسيت ان العيال فقدوا الاتجهات مثلا ولا حاجه
واللى ذاد من دهشتى ان الزاى اللى لبسينه العيال مش بتاع المدرسه بتعتنا
قولت فبالى معقول العيال دى منحبهم فى المدرسه بينطوا على المدارس التانيه!!!!!
من كتر الفضول اللى سيطر عليا سئلت واحد فيهم وهو قاعد على السور مستنى دوره فى النط من عليه
انا: انت يا ابنى ريحين فين؟
الواد:رجعين المدرسه
انا:مدرسة ايه يا بابا؟
الواد: مدرسة محمد نجيب يا ابله
قولى فى سرى يا نهارد دى المدرسه اللى بعد اللى جنبينا
قولتله: بس دى المدرسه اللى بعد اللى جبينا يا ابنى؟
الواد:اه يا ابله ما احنا بنط على سوركم وبعدين بنعدى حوش المدرسه الجنبيكم وبعد بنط السور اللى بين المدرسها بتحتنا والمدره اللى جنبيكم
قولت فى سرى ينهار ابوك نط؟
قولت: وليه الغلبه دى يا بابا ما تنط من الشارع على مدرستك على طول؟
الواد:مش ينفع لان الاداره قاعده على الباب
وخلص الحوار لان الواد كان عليه الدور فى رحلة العوده القائمه على نط الحواجز اقصد الاسوار
والصراحه انا مش بقى عندى حاجه اسئلها للواد



كان ممكن ابلغ على العيال دى

بس هما على الاقل رجعين المدرسه

كويس انهم رجعم

فيما بعد عرفت ان ده تقليد متبع بين الطلبه

بينظموا يومهم الدراسى على مزاجهم

وبشكل صحى

بمعنى انهم بياخدوا الحصه الاولى والتانيه فى مركز الشباب اللى ورا المدرستى

وبعدين الحصه التالته نط حواجز او اسوار

فى خط سير رحلة العوده الى مدرستهم

خير والله

بحب انا اللى يعرف يسلك نفسه

وبغض النظر عن قدرتهم الفائقه فى التسلق والياقه البدنيه اللى لو استغلنها

هنغلب فرق المتسلقون اللى فى فرنسا

وبغض النظر عن موهبتهم فى القدره على التصرف وحل المشكلات

وبغض النظر عن جرئتهم وانهم يتسلقوا اسوار ثلاث مدارس علشان يوصلوا لمدرستهم

بعد اليوم الرياضى اللى عملوه

ولو غضيت النظر عن كل ده مش هغض النظر عن ان ملعب المدرسه بتاعهم كبير لكن ديما فاضى ليه؟

علشان المدرسين بيكسلوا ينزلوا العيال حصة الالعاب وده بسبب اما

ان مش فى مدرس العاب اصلا او اما ان مدرس الالعاب مش فاضى وبيعمل شغل تانى؟

والمدير مش عايز زحمه فى المدرسه يمكن؟

اهو هو ده اللى كان واللى خلانى بجد احس انى محتاجه اكتبه!!!؟؟؟

7 comments:

محمد حمدي said...

اولا يسعدنى اكون اول تعليق عندك
ثانيا احنا على ايامنا كان الواحد بينط من سور المدرسه لبرة وخلاص .. وانا شخصيا مكنتش بستعمل الاسلوب دة .. انا كنت محترف فى الخروج من قدام المدرسين والأمن منغير ما حد يعترض بالفهلوة والحدائه .. وعلى فكرة كنت بزوغ عشان اروح اذاكر مش كنت بروح فى حته تانيه ..

تحياتى على البوست الجميل والى اعادلى ذكريات جميله

nadeen_rev said...

طب والله العظيم عيال جدعه وعشره على عشره بيسلكو امورهم تمام
وكمان عارفين مصلحتهم
بس على فكره مشالولادبس فعلا
البنات من زماااااااااااااااااااان بينطوا
يعنى لمدرسه اللى كنت فيها ف اعدادى البنات عادى كانت بتنط
بس انا معملتهاش انا كنت بستنا اما لبواب يجيب شاى اعدى عادى ولا كأن فى حاجه علشان اللى يشوفنى معديه بوقار وشموخ يقول واخده اذن
دا عدادى اما ثانوى كنا بنروحمع سنه تالته لانها بتروح قبل اولى وتانيه بحصتين
فا كنا بسلك بس والله كنت بروح اتفرج على فيلم الضهر قبل الدش والوصله بقا

nadeen_rev said...

البوست جميل جدااااااا

أبوسويلم said...

المشكلة فى رأيى ما عادتش فى طريقة الهروب او العودة الى المدرسة
لان المدرسة اصبحت لغالبية الطلاب عبارة عن مكان كنعزل عن العالم بيذهبوا اليه قسرا
وعليه الطالب بيستغل اى فرصة للهروب منه
المشكلة الحقيقية هى
ايه السبب اللى بيخلى التلاميذ يكرهوا المدرسة
وايه اللى ممكن يخليهم يحبوا المدرسة؟
اقولك حاجة
احد المدرسين الكبار حكى لى مرة ازاى هو قفز من على السور علشان يدخل المدرسة لان كان فيه لجنة من الوزارة موجودة بالمدرسة وقفلت البوابة طبعا لما دخلت
مش كده وبس
ده كان معاه زميل تانى له
والادهى من كده ان كان معاهم مدرسة زميلة لهم قفزت معاهم
هى دى مصر
تحياتى لك
وارجو تعرفينى فقط اى مدونة هى مدونتك الرئيسة
والسلام

weswes said...

محمد
اسعدنى انا ايضا ان تكون اول تعليق
واسعدنى ايضا ان اعرفك التطور اللى فى مسئلة نط السور
:)
لك تحياتى

weswes said...

نادين
والله ما كنت اعرف ان البنات دخلت مجال نط السور ه
:)
انا موضوع ان سنه اولى ثانوى تخرج مع تالته فده اه كنت بشوفه
:)

weswes said...

ابو سويلم
اسعدنى جدا مرورك على مدونتى المتواضعه
وبنسبه لمدونتى الرئسيه فهى رؤى
اما موضوع العيال بتكره المدرسه ليه؟
فالاسباب واضحه موت
هما بيلقوا ايه جوه المدرسه علشان يحبوها ؟
بلا فخلا ولا حاجه خالص
وهى دى مصر