Tuesday, October 30, 2007

يعنى ايه اخوان مسلمين؟

الاول وقبل كل شئ
بعد ملاحظة ان فى العديد من الاخوه المدونين حصرونى فى تيار معين بسبب طريقتى فى اللبس
فوجب عليا التوضيح
يا رفاق التدوين رغم ان طريقة هدومى توحى انى من الاخوان فانا لست منهم
وان كنت احترمهم
ورغم انى من عاشقين جمال عبد الناصر
فانا لست ناصريه
ورغم انتمائى السابق جدا للحزب الوطنى فانا وبكل فخر
لا احب هذا الحزب من ا الى ى
والله على ما اقول شهيد
*******************
بعد هذ التوضيح فى حاجه كده عايزه اسئل فيها هو يعنى ايه اخوان مسلمين؟
يعنى ايه تطبيق الاسلام فى الحياه؟(ده على فرض جهلى بانه ازاى)بس ما علينا
طب هنتبقوا فى اى مجال؟
وباى شكل؟
وباى اسلوب؟
بمعنى ان عباءة الاسلام على مر التاريخ عبائه فضفاضه تحتوى كل شئ بداخلها
فمثلا فى عهد رسول الله (صلى الله عليه وسلم)كانت هناك قبيله مسلمه
تحيا على النظام الاشتراكى
بالاضافه ان الخلافه الاسلاميه كانت على النظام الراس مالى
ناهيك عن الدول الاسلاميه اللى قامت فى دول جنوب شرق اسيا
الساده الاخوان بقى عايزين ايه؟؟؟؟؟؟؟
بجد انا حاسه انهم حطين منشتات عريضه وكبيرا دون تفاصيل
وبجد بقى دى حاجه خنقانى اوى
لان اى حزب سياسى محترم لازم يعتمد على التفاصيل
على الاليات المتصوره لتنفيز فكرته العامه
طب يا جماعه على الاقل تكون الاليه دى كمان فكره عامه بس اكثرا تفصيلا
انما كده
كله سايح على كله ومش فى حاجه ملموسه
وعلشان مش حد يفتكر انى بهاجمهم والله ابدا انا بس عايزه افهم الصوره الضبابيه اللى محتويا الجماعه دول
بجد من حقى افهم
:(

6 comments:

AbdElRaHmaN Ayyash said...

و الله يا فندم انا رأيي تقرأي من اللي كتبه الاستاذ حسن البنا في الرسائل
يعني ده اللي الاخوان بيفهموا منه منهج دعوتهم
أنا لو فضلت اقوللك من هنا للصبح عن فهمي
فبتكلم من فكر الاستاذ البنا و فهمه
و انتي لو قرأتيه هتفهميه بشكل مختلف لكن مع نفس الهدف
و ده اللي احنا عاوزينه
:) تحياتي
سلام

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

اعترفي يا وسوس انت انضميتي للجماعة امته ومين هم قياداتك الحق يا أمن مصر وسووس بتشتم في الجزب الوطني ....

weswes said...

عبد الرحمن
اكيد هبقى اقرى اللى انت قولن عليه بس
انت برضوا مش جاوبت اللى انا عيزاه
لان مناهج الحكم ليها مسميات متعارف عليه
واتنى بسئل والمفروض تحت كل سؤال يكون اسم اللى طريقه
فى اى مجال؟
وباى شكل؟
وباى اسلوب؟

weswes said...

احمد باشا عندنا يا مرحبا يا مرحبا
بس ايه ده
انت هتلبسنى تهمه ولا ايه يا حج
هههههههههههه
والله انا ما انضميت لاى حته
انا منضمه لنفسى وفقط
:)

Coca said...

صدقيني بسأل نفس الاسئله
وبقول في اخر كلامي لاني بجد عايزه افهم

بس بدايه البوست اكدتلي ان مجتعنا بقي شايف ان المسلم الملتزم يبقي من اخوان
واللي خارج الاخوان يبقي عادي
نظره تقلق

عمر أفندى و أبووه said...

انا كمان كنت فاكرك اخوان من صورك على الفيس بووك و نشاطك و اسلوب كلامك و اتفاجأت دلوقتى و ان كنت محترمها جدا طريقة تفكيرك بغض النظر عن انتمائك و بغض النظر عن انى بكره عبدالناصر و بغض النظر عن انى عايش فى السودان