Monday, September 3, 2007

ايه اللى حصل للمصرين



فى حاجات كتير بشوفها بتتغير فينا........الف الجماعه هنا اقصد بيها المصرين

رغم انى مش قريت كتاب الاستاذ جلال امين "ماذا حدث للمصرين جبدا"لان وقت ما حصلت على هذا الكتاب كنت

تشغلنى اشياء اخرى كانت بنسبه لى اهم مثل حلقة مسلسل الاصدقاء الاجنبى على القناه التانيه

المهم هو انى فعلا بدائت اسئل نفسى هو ايه اللى بيحصل حوليا ده

واهم ما لفت نظرى هى تقوس الزواج اللى بقت غريبه والله

زاى مثلا انا اتربيت ان قراية الفاتحه دى بيحضرها المقربين بس الاعمام والاخول فقط حتى اولادهم لأ

دلوقتى بيعملوا

DJ

فى الشارع علشان قراية الفاتحه ويعزموا بقى

طب والله واحده صحبتى عملوا عشى فى الفاتحه لكمية بشر بالهبل معايزيم الطرفين

قال علشان فاتحه

الاول كنت مستائه اوى من الهبل ده لكن من يومين فى حديث تليفونى مع غاليتى بسمه كنا بنم شويه فى سيرة الناس اللى كنا نعرفهم فى قسم علم النفس

وحكتلى حتت حكايه ولا الافلام الهندى

فى اتنين اصحبنا بدون زكر اسماء هيتجوزا بعد العيد ده المفروض

لقيت بسمه بتقولى اسكتى مش هيعملوا الفرح يوم الجمعه اللى جاى

فانا قولتها ياه هما خلاص جهزا الشقه خلاص

لانى كنت عارفه انهم بدؤا فى السرميك قريب

لقيت بسمه بتقولى لأ

قولتلها امال ايه يا بنتى ما كتب الكتاب كتبوا امال فرح ايه بقى

وقلتلى ما لم اكن اتوقع انى ساسمعه فى يوم من الايام فى حياتى

"فرح سورى"

الاول افتكرت انهم هيجيبوا فرقه سورى يعنى شامى

بسمه ضحكة اوى وقالتى شامى ايه يا بلدى انتى

بقولك فرح سورى كده وكده يعنى

قال علشان مامتها صحبها هيسفروا وعايزه تعملهم فرح

ملحوظه رقم 1 مامت العروسه وباباها من الناس اللى فى السعوديه من ايام فحر البحر اما والد العريس فكان فى الكويت

ملحوظه رقم 2 الاصدقاء اللى مقصود ان الفرح يتقدم علشان سفرهم هما معارف اهل العروسه من الخليج والنفط العربى

انا بقى لما عرفت ان سورى دى يعنى كده وكده

جالى حاله من الهلع

لكن بسمه فهمتنى ليه مامت العروسه مهتمه ان الاخوا العرب يحضروا الفرح قبل سفارهم

ملحوظه رقم 3 انا مش هقول اسبب ابدا اللى عايز يعرف يبقى يكلمنى وانا هقوله بينى وبينه

لكن المهم ان المداء ده وجد فى المجتمع المصرى قال فرح كده وكده قال

على رائ جدتى الله يرحمها لما كانت تشوف حاجه مش ماشيه مع التقاليد والعادات اللى كانت هى احرص الناس عليها تقول

"اصلها خابت"

مع ان جدتى ما شافت القرف اللى الواحد بقى يسمع عنه ده الحمد لله ربنا رحمها

1 comment:

Unknown said...

لة فى خلقة شئون

لا تعليق